De GroenLinks­frac­ties in 26 Noord-Hol­land­se ge­meen­ten heb­ben een re­gi­o­naal na­tuur­pact ge­lan­ceerd. Aan­lei­ding is de op­roep van mi­nis­ter Ol­long­ren aan ge­meen­ten om lef te to­nen door ook te bou­wen in het groen.
De GroenLinks­frac­ties zijn hier­te­gen. Astrid van de Weij­en­berg, lijst­trek­ker in de ge­meen­te Wa­ter­land, is een van de on­der­te­ke­naars van het na­tuur­pact. Zij noemt de uit­la­tin­gen van Ol­long­ren eeu­wig zon­de, on­no­dig en on­door­dacht.

Van onze verslaggever

,,Bou­wen in het groen is kie­zen voor de mak­ke­lij­ke weg. Er zijn veel be­te­re al­ter­na­tie­ven voor­han­den. Met dit re­gi­o­na­le na­tuur­pact be­scher­men we ons kost­ba­re groen en bie­den we ge­za­men­lijk weer­stand te­gen het ge­mak­zuch­ti­ge bou­wen in de na­tuur.’’

Tot 2040 zijn er meer dan 200.000 wo­nin­gen no­dig in Am­ster­dam en om­ge­ving. Vol­gens GroenLinks hoeft dit ech­ter niet ten kos­te te gaan van na­tuur en land­schap en zijn er mo­ge­lijk­he­den ge­noeg om bin­nen­ste­de­lijk te bou­wen. 'Al­leen vergt dat meer lef, vi­sie en cre­a­ti­vi­teit dan het vol­plem­pen van na­tuur', al­dus de frac­tie­voor­zit­ters in een pers­be­richt.

In het na­tuur­pact wordt aan­ge­dron­gen op het ma­ken van dui­de­lij­ke af­spra­ken tij­dens de col­le­ge­on­der­han­de­lin­gen om het groen te be­scher­men. ’Dat be­te­kent wel dat ge­meen­tes de schou­ders er echt sa­men on­der moe­ten zet­ten om snel meer wo­nin­gen bin­nen be­bouwd ge­bied te re­a­li­se­ren. Want als die er niet snel ko­men, neemt de druk om toch te bou­wen in het groen al­leen maar toen. Re­gi­o­na­le sa­men­wer­king kan dat voor­ko­men.’