Geloof niet altijd wat er in de krant staat!
Afvalstoffenheffing
GroenLinks denkt niet dat het verhogen van de afvalstoffenheffing helpt om milieuvriendelijker gedrag af te dwingen zoals we deze week in het Kompas konden lezen..
Het is wel goed dat transparant wordt wat afvalscheiding kost. Afvalscheiding moet een stuk beter kunnen in Landsmeer. GroenLinks ziet meer in belonen dan in straffen: Je voelt het meteen in je portemonnee als je beter afval scheidt.
Voor wie rond het minimum zit is kwijtschelding van afvalstoffenheffing nu al mogelijk. Dit geldt ook voor ondernemers en voor studenten. De PvdA-motie is daarom overbodig.
Het college heeft voor volgend jaar een onderzoek op de rol staan naar betere afvalverwerking. Wij willen in het eerste kwartaal van komend jaar, vóór de perspectiefnota, graag een goede discussie in de raad, net als Lokaal Landsmeer, over nieuw beleid voor afvalscheiding, liefst als de eerste onderzoeksresultaten binnen zijn. We kunnen dan een voorbeeld nemen aan Horst aan de Maas, de topper in Nederland.
Energie
GroenLinks wil dat de gemeente Landsmeer, nu de regionale energie strategie op gang komt, op tijd begint met de Warmtevisie. Zo kunnen we werk maken van het verminderen van het gebruik van fossiele brandstoffen, minder CO2 uitstoot en minder klimaatverandering in negatieve zin.
In 2021 moet de gemeente volgens de planning weten, welke wijk wanneer van het gas af moet zijn. De gemeentelijke organisatie wil zelf het goede voorbeeld geven. Daarom dienen wij een amendement in om te onderzoeken hoe deze zo snel en efficiënt mogelijk energieneutraal gemaakt kan worden, zodat we vanaf volgend jaar effectief ermee aan de slag kunnen. Met doelstellingen die SMART zijn. Om onze inwoners te inspireren en er zelf van te leren.
Ondertussen moeten we onverminderd doorgaan met het verduurzamen van woningen en bedrijven. In dat opzicht is het geen goede zaak dat in de Berap 2019 nog €10.000 euro milieusubsidie stond vermeld, die niet was uitgegeven. En dat de Ondernemersprijs voor het duurzaamste initiatief nog altijd niet is vormgegeven, laat staan uitgereikt.
Mobiliteit
De parkeernorm moet omlaag, ook om sociale projecten rendabel te krijgen. Daar staat tegenover dat we zwaar moeten inzetten op goed openbaar vervoer, de beschikbaarheid van deelauto’s, brommers en fietsen. Gelukkig bepleit de VVD dat ook.
Meer parkeerplaatsen zijn niet van deze tijd. Verkeersproblemen rondom het
winkelcentrum zijn bijvoorbeeld op te lossen door de parkeertijd van de blauwe zone korter te laten duren. Deze discussie voeren we graag in de raad, helaas pas in februari, als de Parkeernota klaar is.
We willen weten of er nu een programmamanager mobiliteit is om ook snel werk te maken van verkeersveiligheid en overlast tegen te gaan. We willen inzage in de resultaten van de luchtkwaliteitsmetingen tot nu toe om de discussie te kunnen voeren over een milieuzone voor het Lint. Met oog voor landbouw- en ander werkverkeer maar vooral met oog op schonere lucht voor mens en natuur. In dat verband horen we graag de voortgang van uitvoering van de motie omtrent bomen langs de A10. RWS heeft nog een herplantplicht van 200 bomen. Dit kan hèt moment voor Landsmeer zijn om een groene buffer neer te zetten. Ten slotte willen we dat de gemeente nagaat hoe het aantal verkeersontheffingen naar en van Purmerend omlaag kan.
Twiske
VVD, CDA, Forum en PVV dreigen landelijk het standpunt in te nemen dat we wel met minder natuurgebieden toe kunnen. Om minder last te hebben van stikstofcompensatieregelingen.
Ook hier in de regio wordt de Natura 2000 status van oa het Twiske niet heel serieus genomen, zo bleek in de laatste vergadering van het AB Recreatieschap Twiske Waterland over het Ambitiedocument van het schap. Dit keuren we ten zeerste af.
Wij hebben samen met D66 zojuist een initiatiefnota met beleidskader gemaakt voor behoud van natuurwaarden in het Twiske. Want het Recreatieschap heeft onvoldoende visie op het behoud van dit Natura2000 gebied. Recreatie is goed, en moet mogelijk zijn, zeker voor mensen met een smalle beurs. Wij willen echter geen meerdaagse festivals en geen overnachtingen in het Twiske om de biodiversiteit in stand te houden. Eerst kaders voor beleid opstellen voor verblijf in Twiske; dit is immers een raadsbevoegdheid; dan pas besluitvorming over een vergunning!**
Groenbeleid
Als speerpunten voor 2019-2022 zijn in het raadsakkoord benoemd
- 3. Er is aandacht voor de balans tussen natuur en recreatie/toerisme - UITVOERING
- 4. Integraal beleid opstellen voor verblijfsacommodaties – BELEID
GroenLinks roept op hier werk van te maken door er invulling aan te geven. En niet zoals nu meer geld te begroten voor economie en toerisme en de kosten van groen de komende jaren te laten dalen.* We zullen hier bij de perspectiefnota op terug komen.
Tot ons verdriet ontvangt de raad het groenbeleidsplan pas in februari. In dat plan hoort volgens ons ook beleid over het Twiske thuis, want ook dit is grondgebied van Landsmeer.
Jaja sticker: geen sticker geen reclame
Het is een quick win om de Jaja sticker in te voeren en het kost bijna niks. Volgens Milieu Centraal scheelt dit zo’n 33 kilo oud papier per jaar per huishouden. Dat betekent jaarlijks 130-140.000 kilo minder papier in Landsmeer. GroenLinks hoort graag hoe de raad en het college hierover denken.
Onderwijs
Impliciet staat in de begroting het voornemen om onderwijshuisvesting te koppelen aan en afhankelijk te maken van woningbouwplannen. Dit is een voorbeeld van impliciete besluitvorming van het college. Over zo’n belangrijke keuze willen we vooraf geconsulteerd worden, niet achteraf.
Woningbouw en scholenbouw moeten niet afhankelijk zijn van elkaar en niet persé aan elkaar gekoppeld. Hier missen we lange termijnbeleid, zowel op het gebied van sociale woningbouw- als integraal huisvestingsbeleid voor scholen.
Bestuurlijke vernieuwing
Wij blijven lobbyen in de regio voor samenwerking door fusie. We roepen raad en college op om de komende tijd zeer zichtbaar te zijn als bestuur en actief de samenwerking te zoeken. Breng in praktijk wat je wil, namelijk de krachten bundelen tussen 4 landelijke groene gemeenten om de eigen kwetsbaarheid te verminderen en sterker te staan in de regio.
‘Voor GroenLinks ligt samengevat de prioriteit bij de duurzaamheidsagenda, schoon en veilig verkeer en een groenbeleid inclusief het Twiske.
*Pagina 24: De uitgaven voor Economie & Recreatie stijgen (2018 -131; 2019 -214;2020 -164;2021-168; 2022 -164; 2023-165). Die van Groenvoorzieningen dalen (2018-528; 2019 -492;2020 -395;2021 -413;2022 -4112023 -410.)
**Wij willen dat er in de vergunning rekening gehouden wordt met de Natura2000 status. We eisen van de wethouder dat hij krachtiger voor de natuurwaarden opkomt.
Jacobien van Boeijen
5 november 2019