Dit jaar is een bijzonder jaar. We hadden de gemeenteraadsverkiezingen, er is een coalitie en een college gevormd: Jacobien van Boeijen werd wethouder namens GroenLinks met portefeuilles die ons aan het hart gaan: onder andere duurzaamheid en armoedebestrijding. Het jaar 2022 is ook het jaar van de crises: de oorlog in Oekraïne, vluchtelingencrisis, armoedecrisis door extreme inflatie, milieucrisis.

Wat wij graag aanpakken als GroenLinks is de energiearmoede, middels: een duurzaamheidsfonds, energiecoaches, gezondverzekerd.nl, energietoeslag, maar ook willen wij wat doen aan ongelijkheid zoals op onze basisscholen bij kinderen van veelal minima gezinnen, die een leerachterstand hebben en/ of bijna niks te eten krijgen thuis door geldgebrek.

Als GroenLinks zouden wij graag gratis begeleiding bij huiswerk aan minima gezinnen aanbieden en gratis maaltijden op basisscholen. Als hiertoe behoefte bestaat en vrijwillige particulieren of bedrijven kunnen worden gevonden om de maaltijden op de basisscholen aan te bieden.

Aansluitend daarop zouden wij graag een collegeprogramma willen zien, waarin staat dat een algeheel vuurwerkverbod geldt voor particulieren, ook voor klasse 1 (kinder-)vuurwerk. Bij Openbare Orde en Veiligheid zouden wij graag een pro actief beleid tegen vuurwerkbezit zien. Als het aan ons lag, zou in de lokale winkels geen vuurwerk te koop zijn. Er heerst armoede, maar jaarlijks vliegen er in ons kleine landje wel miljarden de lucht in. Dat valt niet te rijmen. Door de urenlange terreur van keiharde knallen raken vele huisdieren maar ook dieren in het wild van slag. De bodem raakt verontreinigd door de zware metalen in het restafval van vuurwerk.

Wat GroenLinks opvalt is, dat er in de gehele begroting niets over dierenwelzijn wordt genoemd. Dit is opmerkelijk, omdat dit een belangrijk onderdeel is van het Sociaal Domein en wij in Landsmeer veel kwetsbare dieren hebben, zowel thuis als in het wild. In de algemene plaatselijke verordening staan slechts regels die tegen overlast door dieren zijn opgesteld. Niet met als hoofddoel dierenwelzijn te verbeteren. Graag zien wij hierover een nota dierenwelzijn in de toekomst terug.

Daarnaast zouden wij heel graag mensen die ver van de arbeidsmarkt staan, als vrijwilliger in onze buurthuizen, sportkantines en respijthuis in de toekomst werkzaam zien.

Verder zouden wij graag het Actieplan Mantelzorgondersteuning 2022 toegelicht zien tijdens bijvoorbeeld een thema avond. Maar ook zouden wij graag zien dat de algemene regel voor

het maximum vermogen van iemand die in aanmerking wil komen op een sociale huurwoning, ook hier in Landsmeer streng wordt toegepast.

We willen mensen uit sociaal isolement krijgen, want iedereen heeft recht om mee te doen aan de samenleving en te genieten van een sociaal netwerk. Dat gunnen wij elke Landsmeerder, Ilper, Purmerlander.

Wij zijn blij met de rato weerstandsvermogen van 7,11. Dat houdt in dat onze begroting solide is. We danken de ambtenaren, die ondanks de vele onvervulde vacatures met veel moeite en hoogste urgentie deze nogal omvankrijke begroting 2023 hebben voltooid.