Wat bleek nou tijdens dat gesprek op de eerste verdieping van SamenMeer (het voormalige dienstencentrum): de gemeente heeft van de Belastingdienst een brief gekregen over het feit dat veel inwoners van Landsmeer die wel recht hebben op toeslagen, zoals zorgtoeslag of huurtoeslag, geen aanvraag doen naar die toeslagen.
Ze laten dus geld liggen. Dat kan natuurlijk komen uit angst dat ze het uiteindelijk moeten terugbetalen ofwel dat ze niet weten dat zij er recht op hebben ofwel niet weten hoe deze toeslagen aan te vragen. Helaas mag de gemeente wegens privacy de persoonsgegevens van deze rechthebbenden niet doorgeven aan derden, zoals de Helpdesk Landsmeer.
Voor wie moeilijk rondkomt met zijn inkomen en/of denkt recht te hebben op een toeslag, in het bezit is van huurspecificatie (deze staat op de jaarlijkse huurverhoging die rond april is verstuurd en per 1 juli inging), een loonstrookje of uitkeringsspecificatie, een jaaropgave van zichzelf en van een eventuele partner, een zorgpolisblad: schroom niet en bel de Helpdesk Landsmeer op 06-20795835 voor het maken van een afspraak. WhatsAppen kan ook.
Mária of Herman bekijkt of de cliënt recht heeft op toeslagen en zo ja, op hoeveel. Vooraf op Google kijken kan ook. Onder ‘toeslagenkaart 2025’ staan de maximale bruto inkomens op met betrekking tot de verschillende toeslagen.
De mensen van de helpdesk helpen ook bij het aanmaken van een digid en het opvragen van een huurspecificatie of polisblad. Het kan vele euro’s per maand schelen, dus het is zeker de moeite waard. De toeslagen kunnen tot op zekere hoogte met terugwerkende kracht worden aangevraagd.
Locatie: SamenMeer, Martin Luther Kingstraat 2B, 1121CP Landsmeer. Helpdesk Landsmeer: na de schuifdeuren links, eerste verdieping. Geen inloop, alleen op afspraak (bel of WhatsApp) 0620795835. Er is een traplift aanwezig voor mensen die slecht ter been zijn en een hulphond is welkom.